بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > معرفی ارزها : خرید و فروش تتر ومعرفی صفر تا صد (USDT)

خرید و فروش تتر ومعرفی صفر تا صد (USDT)

خرید ارزان تتر و فروش تتر به قیمت لحظه ای در صرافی دنیای ارز
فروش و خرید ارزان تتر Tether (USDT) با قیمت لحظه ای و بدون کارمزد انتقال در صرافی دنیای ارز با کیف پول امن و پشتیبانی 24 ساعته با پنل کاربری حرفه ای ، تنها کافیست بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید و پروسه احراز هویت را در بازه زمانی 10 دقیقه ای به انجام برسانید ، در صورت هرگونه سوال از چت آنلاین استفاده نمایید.

تتر(USDT) چیست؟
بنیانگذاران تتر (USDT)چه کسانی هستند؟
نحوه عملکرد تتر (USDT)چگونه است؟
تتر (USDT)  چه کاربردهایی دارد؟
مزایا و معایب تتر (USDT) چیست؟
تتر چه تفاوت‌هایی با سایر استیبل کوین‌ها دارد؟
آیا خرید تتر (USDT) سرمایه‌گذاری خوبی است؟

انواع تتر و شبکه های آن کدام است؟

نحوه خرید و فروش تتر (USDT)چگونه است؟

تتر نوعی دلار دیجیتال است. در واقع یک ارز دیجیتال معادل ارزهای رایج بین المللی است.در حقیقت باید گفت ارز دیجیتال تتر(Tether) از جمله ارزهای بسیار محبوب و پرطرفدار است این ارز دیجیتال، اولین رمز ارزی است که دارای ارزش ثابت است و برای معامله در بازار ارز دیجیتال توسعه پیدا کرده است. ارزش USDT برابر با دلار آمریکاست؛ به این معنی که ۱ تتر برابر با ۱ دلار است. تتر با هدف ایجاد ثبات در بازارهای بسیار نوسانی رمزارزها طراحی شده است و به عنوان یک پل بین دنیای ارزهای دیجیتال و ارزهای سنتی عمل می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران بتوانند با اطمینان بیشتری در بازار رمزارزها فعالیت کنند، زیرا قیمت تتر به عنوان یک نقطه امن در برابر نوسانات شدید بازار عمل می‌کند.به‌جز تتر، تعداد زیادی ارز دیجیتال باثبات دیگر با پشتوانه دلاری در بازار عرضه شده است؛ اما در‌حال‌حاضر USDT بزرگ‌ترین بازار را دارد. در زمان نگارش این مطلب، طبق داده‌های کوین مارکت کپ تتر با بیش از ۶۶ میلیارد دلار ارزش بازار، پس از بیت کوین و اتریوم، با قدرت بر جایگاه سوم بازار ارزهای دیجیتال تکیه زده است.USDT برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ به دلیل کمک به سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال به وجود آمد. زیرا افراد، در زمان نزولی شدن بازار در گذشته مجبور به تبدیل سرمایه خود به دلار فیزیکی بودند تا از ضرر جلوگیری کنند. در این حالت، آنها پس از تبدیل سرمایه خود به دلار فیزیکی، به طور کامل از بازار خارج می‌شدند. ولی پس از اجرای طرح اولیه دلار دیجیتالی یا USDT ، سرمایه‌گذاران می‌توانند در هنگام نزولی شدن بازار، سرمایه خود را به Tether تبدیل کنند.تتر دو کاربرد اصلی دارد:

درامان‌ماندن از نوسان‌های شدید بازار ارزهای دیجیتال
انتقال آسان پول به صرافی‌ها و کیف پول‌ها به‌صورت دلاری
فرض کنید یک بیت کوین را با قیمت ۸,۰۰۰ دلار خریده‌اید. کمی بعد قیمت به ۱۰,۰۰۰ دلار می‌رسد. در این صورت، خیلی سریع و آسان بیت کوین‌های خود را به تتر تبدیل و ۱۰,۰۰۰ واحد USDT ذخیره می‌کنید.سپس، قیمت بیت کوین سقوط می‌کند و به ۶,۰۰۰ دلار می‌رسد؛ اما ارزش سرمایه شما همچنان ۱۰,۰۰۰ دلار است و با آن می‌توانید در قیمت‌های پایین بیت کوین بیشتری بخرید.علاوه‌ بر‌این‌، این ارز دیجیتال را به‌راحتی می‌توانید در کیف پول‌های دیجیتالی روی موبایل یا کامپیوتر خود یا کیف پول‌های موجود در صرافی‌ها ذخیره کنید. ارسال و دریافت USDT به‌ سادگی و سرعت ارسال ایمیل است. همین ویژگی‌ها باعث شده است تا این ارز دیجیتال برای معامله‌گران بسیار محبوب باشد.

بنیانگذاران تتر (USDT)چه کسانی هستند؟

تتر (USDT) توسط گروهی از کارآفرینان و توسعه‌دهندگان فعال در حوزه ارزهای دیجیتال در سال 2014 راه‌اندازی شده است. این افراد شامل بروک پیرس (Brock Pierce) ریو کالینز (Reeve Collins) و کریگ سلارس (Craig Sellars) هستند. پیرس نقش برجسته‌ای در راه‌اندازی تتر داشته است به همین جهت به‌عنوان بنیانگذار تتر شناخته می‌شود. البته نمی‌توان نقش دو فرد دیگر در موفقیت تتر را نادیده گرفت. هر یک از اعضای تیم توسعه تتر نقش برجسته‌ای در دنیای کریپتو دارند و پیش از راه‌اندازی تتر موفقیت‌های زیادی به دست آورده بودند.

نحوه عملکرد تتر (USDT)چگونه است؟

همه تترها (USDT)در ابتدا روی بلاک‌چین بیت کوین و از طریق پروتکل Omni Layer صادر می‌شدند. اما امروزه این رمز ارز روی هر زنجیره‌ای که تتر (USDT)از آن پشتیبانی می‌کند صادر می‌شود. وقتی یک تتر (USDT)صادر می‌شود، می‌تواند مانند هر رمز ارز یا توکن دیگری که روی زنجیره یکسان صادر شده استفاده شود. در حال حاضر تتر USDT در بلاک‌چین‌های دیگری از جمله اتریوم (ETH)، ترون (TRX)، پالیگان (MATIC) و ایاس (EOS) در دسترس است. و امکان ایجاد دارایی‌های جدید را در این بلاک‌چین‌ها به‌صورت بومی فراهم می‌کند.از آنجایی که قراردادهای هوشمند و توکن‌ها در این شبکه‌های بلاک‌چین میزبانی می‌شوند، امنیت پایه تتر نیز توسط نودها (Nodes) یا استخراج‌کنندگانی که این شبکه‌ها را با استفاده از مکانیسم‌های اجماع PoS یا PoW امن نگه می‌دارند کنترل می‌شود. این پلتفرم‌ها به‌طور منظم حسابرسی‌ها را انجام می‌دهند تا مطمئن شوند کدها به‌روز، امن و مطابق با چارچوب فعلی هستند. آن‌ها همچنین تضمین می‌کنند که معاملات USDT مطابق با هر شبکه است.

مزایا و معایب تتر (USDT) چیست؟

مهم‌ترین ویژگی منحصر به فرد ارز تتر این است که یک دارایی با ثبات است. برای همین کلیه تریدرها و کاربرانی که به دنبال کمترین ریسک در بازار هستند، تتر را به سایر رمزرازها ترجیح می‌دهند.به منظور انتقال پول از طریق انتقال ارز تتر نیاز به استفاده از خدمات بانکی نیست.خرید و فروش تتر آسان است.در حال حاضر امکان انتقال تتر بین صرافی‌ها و افراد به راحتی وجود دارد.ارز تتر را تقریبا در هر جایی که امکان خرید ارزهای دیجیتال وجود داشته باشد می‌توان خریداری کرد.هنگام نوسان شدید در بازار و به خصوص در ترندهای کاهشی، ارز تتر بهترین گزینه برای حفظ ارزش دارایی کاربران است.سواپ ارزهای دیجیتال با تتر بسیار راحت است.
تبدیل ارز دیجیتال به دلار نیاز به زمان و هزینه بیشتری در مقایسه با زمان و هزینه مورد نیاز برای تبدیل ارزهای دیجیتال به تتر دارد.ارز تتر باعث افزایش نقدشوندگی (Liquidity) در صرافی‌ها شده است.ارز تتر باعث انعطاف و ثبات بیشتر سبد سرمایه‌گذاری تریدرها شده است.هر یک از مزایای لیست شده در بالا می‌تواند دلیلی برای تمایل کاربران برای خرید ارز تتر باشد.لازم به ذکر است که ارزهای باثبات دیگری تحت عنوان استیبل کوین به بازار عرضه شده‌اند، اما هیچکدام از آن‌ها تا به حال نتوانسته‌اند کلیه مزایای ذکر شده در بالا را در کنار هم داشته باشند.

مزایای استفاده از تتر(USDT)
نقاط قوت و مزایای منحصربه‌فرد تتر، باعث شده است که بسیاری از سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال به استفاده از این استیبل‌کوین روی بیاورند. این مزایا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد تتر به شرح زیر هستند:

تتر به نسبت بسیاری از ارزهای دیجیتال، نقدینگی بیشتری ارائه می‌دهد. به دلیل اینکه تتر از دلار آمریکا به عنوان دارایی پشتوانه استفاده می‌کند، نقدینگی بسیار بالایی دارد که باعث ثبات بالای آن شده است.

تتر همان‌طور که گفته شد، در مقایسه با بیشتر ارزهای دیجیتال بازار، نوسان بالایی ندارد که این ویژگی خاص تتر را به گزینه‌ای مناسب و با ثبات برای ذخیره دارایی و حفظ ارزش تبدیل کرده است.

شرکت تتر معتقد است که برای دستیابی به موفقیت، باید رابطه‌ی شرکت و سرمایه‌گذار را بر اساس صداقت بنا کرد. از این رو، شرکت تتر جزئیات هر تراکنش را در بلاک‌چین و در دسترس عموم قرار می‌دهد. شرکت تتر همچنین به طور منظم آمار دارایی‌های ذخیره‌اش را منتشر می‌کند.

بسیاری از کاربران و شرکت‌ها برای انجام تراکنش‌های ارز دیجیتال در بلاک‌چین، کارمزد بسیار بالایی پرداخت می‌کنند. تتر بر خلاف سایر ارزهای دیجیتال، کارمزد دریافتی‌اش ثابت است و به نسبت سایر ارزهای دیجیتال، مقدار بسیار پایینی دارد.تتر(USDT) توسط صرافی‌های ارز دیجیتال بی‌شماری شناخته و فهرست شده است. این استقبال گسترده‌ی صرافی‌ها از تتر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا باعث پذیرش سریع‌تر تتر می‌شود و انجام معاملات بر بستر بلاک‌چین را سودآورتر و پرسرعت‌تر می‌کند.

معایب استفاده از تتر (USDT)

تتر(USDT)، مانند هر ارز دیجیتال دیگری، با مجموعه‌ای از چالش‌ها و معایب همراه است که باید قبل از استفاده به‌طور کامل مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین معایب تتر اشاره می‌کنیم.

متمرکز بودن: تتر(USDT) تحت مدیریت یک شرکت خصوصی قرار دارد، که این موضوع به‌عنوان یکی از نقاط ضعف آن مطرح می‌شود. این تمرکز به معنای آن است که یک نهاد خاص مسئولیت مدیریت و تنظیم قوانین مربوط به تتر را بر عهده دارد. این وضعیت ممکن است نگرانی‌هایی را درباره تصمیم‌گیری‌های یک‌جانبه و تغییرات بدون نظارت عمومی ایجاد کند.محدودیت‌های قانونی در برخی کشورها، استفاده از تتر به دلیل نگرانی‌های مربوط به پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم ممنوع شده است. این محدودیت‌ها باعث می‌شود که کاربران در این کشورها نتوانند به‌راحتی از تتر استفاده کنند و این امر می‌تواند محدودیت‌هایی برای پذیرش و کاربرد این استیبل‌کوین به‌وجود آورد.وابستگی به ارزش دلار: تتر به‌طور مستقیم به دلار آمریکا متصل است و این وابستگی به معنای آن است که هرگونه تغییر در ارزش دلار می‌تواند بر ارزش تتر تأثیر بگذارد. هرچند که دلار به‌عنوان یکی از ارزهای فیات با ثبات شناخته می‌شود، اما در صورت کاهش ارزش دلار، ارزش تتر نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.

تتر چه تفاوت‌هایی با سایر استیبل کوین‌ها دارد؟

ارزهای دیجیتال بزرگی چون بیت کوین و اتریوم به عنوان ارزهای دیجیتال شناور آزاد شناخته می‌شوند، به این معنی که رفتاری مشابه با کامودیتی‌ها دارند و ارزش عمده آن‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.از آن‌جایی که ارزش آن‌ها مرتبط با دارایی یا الگوریتم دیگری نیست، ممکن است نوسان قیمتی قابل ملاحظه‌ای را تجربه کنند. در مقابل، استیبل کوینی مانند تتر (USDT) رفتار قیمتی بیشتر شبیه به دارایی‌های سنتی دارد. و فرصت‌های متفاوتی را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد.

ثبات بازار
بسیاری از ارزهای دیجیتال سنتی عرضه محدود و برنامه زمانی ثابتی دارند، اما تتر(USDT) بر اساس شرایط و اقتصاد بازار خرج می‌شود. این دارایی توسط وثیقه پشتیبانی می‌شود تا به سرمایه‌گذاران کمک کند که بتوانند از سرمایه خود در مقابل رکورد بازار محافظت کنند.تتر (USDT)یک دارایی بسیار مفید برای خصوصاً معامله‌گران ارزهای دیجیتال است؛ جای تعجب نیست که وقتی پیش‌بینی می‌شود بازار نزولی خواهد بود، معامله‌گران حجم زیادی از دارایی‌های ارز دیجیتال خود را به تتر تبدیل می‌کنند. علاوه بر این، برخی از صرافی‌ها مانند بیت‌فینکس کاربران خود را ملزم کرده‌اند که قبل از تبدیل دارایی‌هایشان به دارایی‌های دیگر، تتر (USDT)خریداری کنند.

هجوم پول خطرپذیر
یک عامل مهم دیگر که بین تتر (USDT)و سایر ارزهای دیجیتال تفاوت ایجاد می‌کند، ماهیت هجوم پول خطرپذیر است. این شاید عجیب به نظر برسد، زیرا عدم وجود نوسان قیمت، شانس سودآوری را بسیار کاهش خواهد داد. اما توسعه مدل‌های کسب و کار جدید مرتبط با استیبل کوین‌هایی مانند تتر(USDT)، این فرصت را در اختیار سرمایه‌گذاران خرد و خطرپذیر قرار می‌دهد که به سرمایه‌گذاری و ایجاد پرتفوی‌های سودمند بپردازند.

عدم محدودیت در عرضه
چنانکه گفته شد، بسیاری از ارزهای دیجیتال عرضه محدود یا برنامه ثابتی دارند. به عنوان مثال، بیت کوین دارای سقف عرضه 23 میلیونی است. این در حالی است که هیچ محدودیتی برای صدور و انتشار این استیبل کوین محبوب وجود ندارد. به عبارت دیگر، تا زمانی که پروژه تتر (USDT)به راه خود ادامه می‌دهد. صدور و انتشار کوین‌های جدید نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

تمرکزگرایی
ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم توسط ماینرها یا استخراج‌کنندگان به بازار عرضه می‌شوند. ماینرها همچنین تأمین امنیت شبکه را به عهده دارند. این در حالی است که تتر در واقع ماهیتی متمرکز دارد، زیرا شرکت تتر (USDT) آن را صادر و منتشر می‌کند و نقش پشتیبان را نیز به عهده دارد.

کاربردپذیری
تقریباً هیچ صرافی ارز دیجیتالی را نمی‌توانید پیدا کنید که تتر جزو دارایی‌های لیست شده آن نباشد. یکی از قابلیت‌های تتر که آن را سایر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند، کاربرپذیری آن به عنوان مارجین در معاملات فیوچرز است. شما با استفاده از تتر می‌توانید به معاملات فیوچرز دارایی‌های مختلف دسترسی داشته باشید. به عبارت دیگر، لازم نیست که آن دارایی مورد نظر را حتماً در اختیار داشته باشید و تنها با استفاده از تتر می‌توانید معامله را انجام دهید.

تراکنش‌های سریع با کارمزد پایین
یک تفاوت مهم دیگر تتر با ارزهای دیجیتالی مانند اتریوم زیرساخت‌ های پردازش سریع تراکنش‌ها و کارمزد پایین و ثابت است. سرعت پایین شبکه باعث می‌شود که کارمزد تراکنش‌های اتریوم بعضاً حتی به بالای یکصد دلار نیز برسد. این در حالی است که با استفاده از تتر می‌توانید حتی مبالغ میلیون دلاری را با پرداخت کارمزدی در حد چند دلار یا کمتر انتقال دهید.استیبل کوین‌هایی مانند تتر ثبات را در چشم‌انداز پرنوسان ارزهای دیجیتال در اختیار سرمایه‌گذاران و معامله‌گران قرار می‌دهند که سایر ارزهای دیجیتال نمی‌توانند با آن مطابقت داشته باشند. حفظ ارزش ثابت و کارمزد پایین بدان معنا است که تتر می‌تواند یک ابزار عالی برای معامله‌گران در بازارهای پرنوسان باشد و به عنوان یک عامل محافظتی در دوره‌های رکود بازار عمل کند.

آیا خرید تتر (USDT) سرمایه‌گذاری خوبی است؟

خرید ارز دیجیتال تتر(USDT) به‌جای دلار کاغذی با هدف حفظ ارزش سرمایه و با توجه به محدودیت‌هایی که برای سرمایه‌گذاری روی دلار در ایران وجود دارد، می‌تواند استراتژی خوبی باشد.اگر خرید دلار یکی از استراتژی‌های شما برای فرار از تورم و حفظ ارزش سرمایه‌تان است، احتمالاً مشکلات مربوط به دلار کاغذی باعث شده است تا به خرید تتر(USDT) به‌عنوان راه جایگزین فکر کنید. این استیبل کوین با ارزش بازار بیش از ۸۳میلیارد دلاری، سومین ارز دیجیتال بزرگ پس از بیت کوین و اتریوم است. اما آیا سرمایه‌گذاری در تتر(USDT) ارزشش را دارد؟

دلار کاغذی بهتر است یا تتر
قیمت تتر(USDT) به تومان با چشم‌پوشی از نوسانات جزئی، همواره برابر با یک دلار است. با این حال، این دو دارایی دقیقاً مشابه یکدیگر نیستند. تفاوت ماهیت دلار به‌عنوان یک ارز فیات و تتر به‌عنوان یک دارایی بر بستر شبکه‌های بلاکچینی، سبب می‌شود. تا سرمایه‌گذاری در تتر نسبت به دلار تفاوتی‌هایی داشته باشد.

خرید دلار در ایران به‌دلیل سیاست‌های ارزی دولت همواره با محدودیت‌هایی همراه است. خرید تتر اما همچنان محدودیت‌های کمتری نسبت به دلار کاغذی دارد. علاوه بر این، درحالی‌که خریدوفروش دلار به ساعات مشخصی در طول روزهای کاری هفته محدود است، ماهیت دیجیتال تتر امکان انجام معاملات آن را در هر لحظه فراهم می‌کند.حداقل سرمایه موردنیاز، شاید یکی دیگر از تفاوت‌های مهم برای افرادی باشد که می‌خواهند با پول کم یا به‌طور منظم تتر(USDT) بخرند. به‌طور معمول، حداقل میزان خرید ارز دیجیتال در صرافی‌های ایرانی مبلغی بین ۱۰۰هزار تا ۵۰۰هزار تومان است، اما با توجه به قوانین نانوشته بازار، دیده شده است که افراد برای خرید دلار معمولاً مجبور به تهیه اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری می‌شوند که با نرخ فعلی دلار حدود ۵‌میلیون تومان ارزش دارد.نگهداری راحت‌تر، امنیت بیشتر در صورت استفاده از کیف پول‌های غیرامانی، سهولت انتقال، نقدشوندگی و کارمزد پایین‌تر از دیگر تفاوت‌هایی است که می‌تواند باعث شود تا خرید تتر نسبت به دلار کاغذی انتخاب بهتری باشد.اگر با ماهیت استیبل کوین تتر به‌اندازه کافی آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌شود

چرا باید در تتر سرمایه‌گذاری کنیم؟
با درنظرگرفتن آنچه تاکنون گفتیم،‌ خرید تتر(USDT) می‌تواند بهترین جایگزین دلار کاغذی باشد. ارزش بازار ۸۳میلیارد دلاری و حجم معاملات روزانه ۴۰میلیارد دلاری، بیش از معاملات بیت کوین، تتر را به یک دارایی قابل‌اطمینان برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند. علاوه‌بر این، دلایل دیگری نیز برای سرمایه‌گذاری در بزرگترین استیبل کوین بازار وجود دارد، از جمله:

حفظ ارزش پول در برابر تورم در طولانی‌مدت نقدشوندگی بهتر نسبت به دلار.امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم.سادگی و امنیت بالای نگهداری.عدم نیاز به بانک برای پردازش تراکنش‌ها

انواع تتر و شبکه های آن کدام است؟

حالا که فهمیدیم تتر یا USDT چیست؟ وقتشه که در مورد انواع تتر(USDT) صحبت کنیم. افرادی که سابقه ی فعالیت بیشتری تو بازار کریپتوکارنسی ها دارن، حتما یادشون میاد که اوایل فقط Tether omni وجود داشت. این نوع تتر سرعت نقل و انتقال خیلی کمی داشت، به همین خطر هم توسعه دهنده های این ارز تصمیم گرفتن که یه شبکه ی دیگه برای تتر پیدا کنن.توجه داشته باشین که تتر یه کوین نیست، یعنی برا خودش یه بلاک چین مستقل نداره و باید از بلاک چین های دیگه استفاده کنه. از سال 2019 تا به الان Tether روی بلاک چین های مختلفی ساخته شده که از بین اونا فقط سه شبکه وجود داره که قویتر هستن.

تتر اُمنی یا USDT Omni (Omni Layer)
تتر ERC20 یا USDT ERC20(شبکه اتریوم)
تتر TRC20 یا USDT TRC20(شبکه ترون)

ارز دیجیتال تتر روی شبکه‌های گوناگونی عرضه می‌شود. مهم‌ترین شبکه‌های تتر عبارتند از TRC20 و ERC20. تتر TRC20 روی شبکه ترون و تتر ERC20 روی شبکه اتریوم ارائه می‌شود. سرعت بالا و کارمزد پایین موجب شده است که بیشتر معاملات بین‌المللی بر این بسترها انجام بگیرد. رایج‌ترین انواع تتر در ایران نیز ERC20 و TRC20 هستند. با وجود این، آگاهی از تفاوت شبکه‌های مختلف تتر برای تریدرهای حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران ضروری است.

 

 

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

راهنمای خرید تتر (USDT)از دنیای ارز

خرید تتر(USDT) از صرافی دنیای ارز خرید تتر (USDT)از دنیای ارز بسیار…

۲۵ مهر ۱۴۰۳

خرید و فروش و معرفی صفر تا صد بیت کوین(Bitcoin)

بیت کوین چیست؟ ارز بیت کوین(Bitcoin)، نخستین رمزارز جهان است که در…

۲۵ مهر ۱۴۰۳

معرفی صفر تا صد آلت کوین Altcoin

آلت کوین چیست؟ آلت کوین به هر ارز دیجیتالی به غیر از…

۲۵ مهر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید