بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > معرفی ارزها : خرید و فروش و معرفی صفر تا صد بیت کوین(Bitcoin)

خرید و فروش و معرفی صفر تا صد بیت کوین(Bitcoin)

بیت کوین چیست؟

ارز بیت کوین(Bitcoin)، نخستین رمزارز جهان است که در سال ۲۰۰۹ توسط شخص یا گروهی ناشناس با نام مستعار ساتوشی. ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) ایجاد شد. ارز بیت‌ کوین(Bitcoin)، ابتکاری است که از نظریه پول غیرمتمرکز و عدم اعتماد به شخص ثالث بهره برده و با استفاده از فناوری بلاکچین، توانسته یک شبکه نقل و انتقال پولی بدون واسطه و غیرمتمرکز را ایجاد کند. تغییراتی قیمت بیت کوین(Bitcoin) با توجه به مارکت کپ این رمز ارز امکان جذابی را بر ترید و سرمایه گذاری ایجاد کرده است٬ که با توجه به نرخ بیت کوین در لحظه منجر به سودآوری سرمایه گذاران شده است.

پشتوانه بیت کوین چیست؟

پس از معرفی بیت کوین(Bitcoin) به عنوان پادشاه رمزارزها، حالا نگاهی به پشتوانه این ارز دیجیتال می‌اندازیم. اغلب پول‌های معمولی مانند ریال، دلار یا یورو پشتوانه‌ای دارند که توسط دولت‌ها تعیین می‌شود. این پشتوانه ممکن است شامل مواردی مانند طلا، نفت، گاز یا اوراق مالی دولتی باشد. در واقع، پشتوانه ارز در کشورها نمایانگر قدرت اقتصادی آن کشور است. اما ویژگی بیت کوین چیست؟ چگونه اعتبار پیدا می‌کند. هدف بیت کوین(Bitcoin) چیست؟

بیت کوین(Bitcoin) به عنوان یک پول دیجیتال فیزیکی واحد، توسط هیچ دولتی تنظیم یا کنترل نمی‌شود. پس پشتوانه اصلی آن تأیید و استقبال مردم از این فناوری است. اعتبار بیت کوین(Bitcoin) از نظر فنی از توافق شبکه کاربران و استفاده روز به روز بیشتر از این تکنولوژی برای معاملات مختلف به وجود می‌آید. تصمیم مردم برای استفاده از بیت کوین (Bitcoin)به عنوان ارز وسیله‌ای برای تبادل و ذخیره ارزش، نقش اساسی در اعتبار آن ایفا می‌کند.برای بهترین توضیح، فرض کنید که تمام مردم جهان تصمیم به استفاده از عدس به عنوان پول مشترک بگیرند و از آن به عنوان واحد تبادل برای خریدها و فروش‌ها استفاده کنند. این عدس، ارزش ثابتی ندارد و توسط هیچ دولت یا نهاد مرکزی کنترل نمی‌شود. اما به دلیل استقبال و تصمیم افراد، ممکن است ارزش این عدس افزایش یابد و برخی افراد آن را به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری در آینده انتخاب کنند. در اینجا باید یادآور شویم که بیت کوین(Bitcoin) و عدس به تنهایی دو مفهوم بسیار متفاوت هستند و دلایلی که موجب قبول بیت کوین توسط جامعه شده‌اند، مفاهیم بسیار قوی‌تر و مهم‌تری دارند.

مخترع و خالق بیت کوین کیست؟

در سال ۲۰۰۹ ،بیت کوین(Bitcoin) تحت یک نرم افزار متن باز توسط یک برنامه نویس ناشناس یا گروهی از برنامه نویسان تحت نام مستعار ساتوشی ناکاموتو معرفی شد. تخمین زده می شود که ساتوشی دارای یک میلیون بیت کوین(Bitcoin) است، که ارزش آن با قیمت فعلی، در حدود ۶.۵ میلیارد دلار تخمین زده می شود.
ساتوشی خود را یک مرد ژاپنی، ۳۷ ساله معرفی کرده است. البته از آنجا که هیچ نشانه ای از نرم افزار وی در ژاپن وجود ندارد و تسلط وی به انگلیسی بسیار خوب به نظر می رسد . در مورد این ادعا تردیدهایی وجود دارد. در اواسط سال ۲۰۱۰ ساتوشی به سراغ موارد دیگری رفت و بیت کوین را در اختیار چند عضو برجسته جامعه بیت کوین قرار داد.همچنین ساتوشی نام گاوین اندرسون را به عنوان برنامه نویس و توسعه دهنده اصلی اعلام کرده است.

آیا بیت کوین قانونی است؟

قانون بیت کوین (Bitcoin)در ایران، هر کشور یک قانون به خصوص درباره ارز های دیجیتال وضع کرده است. بعضی از کشور ها هم استخراج و هم خرید و فروش را آزاد گذاشته اند و بعضی از کشور ها نیز تنها استخراج و یا خرید و فروش را ممنوع کرده اند. در بحث خرید و فروش و یا همان ترید، در تمامی کشور ها آزاد است اما در هر کشور محدودیت هایی نیز به همراه دارد. البته لازم به ذکر است که چندی پیش دولت آمریکا گفت: کشور ما ( آمریکا ) و تمامی کشور هایی که در لیست تحریم ما قرار دارند، نباید اقدام به خرید و فروش کنند. به این علت صرافی های موجود ای پی های این کشور هارا در لیست سیاه قرار دادند.اگر به فکر خرید و فروش رمز ارز بیت کوین (Bitcoin)و یا هر ارز دیجیتال دیگر مانند اتریوم – بیت کوین کش – بیت کوین  – لایت کوین – ریپل و … هستید ،

آیا بیت کوین قابل ردیابی هست؟

با توجه به خوش اقبالی سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال در دنیا و از جمله کشورمان، مخاطبان و خریداران ارزهای دیجیتال، همه روزه اخباری از این دست شامل، بیت کوین (Bitcoin) ، خرید بیت کوین، فروش ارزهای دیجیتال و….. را به شیوه‌های مختلفی جستجو می‌کنند. از طرفی، مبالغی که کاربران برای خرید و فروش ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین پرداخت می‌کنند، به صورت قابل توجهی بالا است. بنابراین، شفاف سازی و ایجاد آگاهی توسط دستگاه‌های ذی ربط و بخش‌هایی مانند صرافی آنلاین ارز دیجیتال، از جمله موارد مهم و ضروری محسوب می‌شوند.به عنوان مثال، یکی از پرسش‌هایی که ذهن خریداران را در بحث خرید و فروش حرفه‌ای ارز دیجیتال به خود مشغول می‌کند این است که آیا بیت کوین قابل ردیابی است؟ تراکنش‌ها و اطلاعات مربوط به خرید و فروش بیت کوین در کجا ثبت می‌شوند؟ آیا صرافی‌های ارز دیجیتال می‌توانند تراکنش‌ها را ردیابی کنند؟

به دلیل اهمیت این نوع ارز دیجیتال و قیمت بالای آن، ما در این مطلب تلاش خواهیم کرد تا به شما در خصوص قابلیت ردیابی بیت کوین، اطلاعات حرفه‌ای و مفیدی ارائه دهیم.

در سال‌های گذشته، تصور بر این بود که خرید و فروش ارز دیجیتالی مانند بیت کوین(Bitcoin)، قابلیت ردیابی ندارد. به طوریکه یکی از نخستین سرمایه گذاران بیت کوین نیز به این موضوع اشاره کرده بود تا خریداران با خیال راحت به خرید بیت کوین بپردازند. اما در ادامه، چند اتفاق مهم در دنیای رمز ارزها و خرید و فروش بیت کوین(Bitcoin) باعث گردید تا خلاف این موضوع ثابت گردد. ما در اینجا به دو مثال اشاره خواهیم کرد تا شما به پشت پرده برخی از بیزینس‌های برخاسته از ارز دیجیتال پی ببرید. سال ۲۰۱۵ بود که بنیانگذار شرکت سیلک رود (Silk Road) به دلیل ایجاد شبکه خرید و فروش مواد مخدر در بازار بیت کوین، به حبس ابد محکوم گردید.

در ادامه، شخصی ۲۸ ساله از جمهوری چک، به انجام پولشویی به میزان ۴۰ میلیون دلار که از بیت کوین دزدی حاصل شده بود، متهم گردید. ضمن اینکه، مواردی در خصوص کلاه برداری، اختلاس و ترفند «پانزی» گزارش شد که همه این‌ها در حوزه خرید و فروش بیت کوین (Bitcoin)اتفاق افتاده بود. بنابراین، استدلال ما این است که هرچند بیت کوین و کاربران آن، در اکثر موارد و مواقع، به صورت قانونی و رعایت تمامی قوانین مربوطه به انجام معاملات آن می‌پردازند، اما همین بیت کوین(Bitcoin) می‌تواند عامل محرک و قدرتمندی محسوب گردد که در اختیار مجرمان فرصت طلب قرار می‌گیرد.هرچند که این افراد تصور می‌کنند که در خرید بیت کوین(Bitcoin)، ردپایی از آن‌ها برجای نمی‌ماند و همه پروسه‌ها به صورت پنهانی انجام می‌گیرد. اما برعکس، تمامی داده‌ها و شواهد نشان می‌دهند که بیت کوین و تمامی تراکنش‌های مربوط به آن، قابل ردیابی است.

بلاک‌چین بیت کوین

امروزه بحث از بلاک چین بیت کوین(Bitcoin) به یکی از مباحث متداول دنیای رمزارزی تبدیل شده است و کلیه معامله‌گران دنیای ارز دیجیتال به صورت روزانه از اصطلاحات متعددی همچون بلاک چین، هش ریت، دفتر کل توزیع (Distributed ledger) و اصطلاحاتی نظایر موارد گفته شده استفاده می‌کنند؛ اما شاید به جرئت بتوان گفت که اگر از غالب این تریدرها این سوال پرسیده شود که منظور از بلاک چین بیت کوین چیست؟

قادر به دادن یک جواب کامل به این سوال نخواهند بود و این در حالی است که آشنایی اصولی و درست با چنین اصطلاحاتی از مقدمات ضروری ورود به حوزه کریپتوکارنسی به شمار می‌آید. این مسئله زمانی بغرنج‌تر می‌شود که بدانید در برخی موارد اصطلاح بلاک چین و بیت کوین(Bitcoin) به جای هم دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند که مسلما چنین کاری با توجه به وجود تفاوت‌های اساسی میان این دو مفهوم، درست نیست.در واقع بلاک چین را می‌توان یک فناوری به حساب آورد که بیت کوین(Bitcoin) از آن برای انجام تراکنش‌های امن و همچنین ناشناس کمک می‌گیرد.

بلاک‌چین غیرمتمرکز بیت کوین
بلاک‌چین در بیت‌کوین (Bitcoin)بصورت کاملاً غیرمتمرکز عمل می‌کند. به این معنا که یک نسخه از آن در اختیار تمام افرادی قرار دارد که در شبکه فعالیت می‌کنند، و هیچ مرکزی یا فردی کنترل و مدیریت کامل شبکه را ندارد. انجام هر تراکنش در این شبکه نیازمند تأیید اعضای شبکه است، و تراکنش‌ها تا زمانی که توسط اعضای شبکه تأیید نشوند، اجرا نمی‌شوند. برای توضیح مفهوم بلاک‌چین، می‌توانیم به یک مثال ساده مراجعه کنیم:اگر کاربری به نام کارن بخواهد یک بیت‌کوین(Bitcoin) به کاربر دیگری به نام علی ارسال کند، او نمی‌تواند این کار را به تنهایی انجام دهد بدون اطلاع دیگر اعضای شبکه. تراکنش کارن به همه اعضا اطلاع داده می‌شود؛ اگر اطلاعات ورودی صحیح باشند، سایر اعضا این تراکنش را تأیید می‌کنند و رکورد تراکنش بین کارن و علی در شبکه ذخیره می‌شود. از آنجا که تمامی اعضا نسخه یکسان و به‌روز بلاک‌چین را دارند، اطلاعات این تراکنش به همگی منتقل می‌شود و تاریخچه آن برای همگان قابل دسترسی است.بنابراین، در این سیستم، امکان سانسور، تغییر تاریخچه تراکنش‌ها و دخالت در تراکنش‌ها به هیچ عنوان وجود ندارد. به عبارت دیگر، هر تراکنش توسط اعضای شبکه مورد بررسی و تایید قرار می‌گیرد و این تراکنش‌ها در بلاک‌چین ثبت می‌شوند.

ویژگی‌های تراکنش‌های بیت‌کوین

تراکنش‌های معتبر، قبل از افزوده شدن به بلاک، به مکانی به نام ممپول” وارد می‌شوند و در انتظار تایید توسط ماینرها جا می‌مانند. ممپول عملاً یک صف انتظار برای تراکنش‌های تایید نشده است؛ تراکنش‌ها در این مرحله به انتظار می‌مانند تا تعداد آن‌ها به حد نصاب مورد نیاز برای اضافه شدن به یک بلاک از بلاک‌چین برسد.زمانی که تعداد تراکنش‌ها به نقطه نصاب برسد و ظرفیت یک بلاک پُر شود، آن بلاک توسط اعضای شبکه تایید و به بلاک‌چین اضافه می‌شود. در این فرآیند، کوین‌های جدید تولید می‌شوند و به تعداد کوین‌های در گردش در شبکه افزوده می‌شوند. در این مرحله، مفهوم ماینینگ بیت‌کوین به اهمیت می‌آید.تمام تراکنش‌ها در شبکه بلاک‌چین ثبت و ذخیره می‌شوند، و همگان می‌توانند یک نسخه از آن را داشته باشند و تمام تراکنش‌ها را مشاهده کنند. این امر دو مزیت اساسی برای بیت‌کوین به وجود می‌آورد:

شفافیت: از انجام تخلفاتی که معمولاً در پنهان انجام می‌شود جلوگیری می‌کند.
امنیت: اگر کسی تلاش کند در شبکه دخالت کند، اعضای دیگر شبکه که دسترسی به نسخه اصلی شبکه بیت‌کوین دارند، از این تغییرات مطلع می‌شوند و به این ترتیب تغییر در شبکه تقریباً غیرممکن می‌شود.
ویژگی‌های اصلی بیت کوین
یکی از چالش‌های اساسی در کارکرد سیستم‌های پرداخت دیجیتال اطمینان حاصل کردن از این است که هیچ فردی نتواند مقدار پول را چندین بار برای پرداخت یا سرمایه‌گذاری استفاده کند و به طور نادرست موجودی خود را کپی کند؛ این تلاش نادرست به نام دابل اسپندینگ (Double Spending) مشهور است.

دابل اسپندینگ در پول‌های متداول که توسط بانک مرکزی کنترل می‌شوند، امکان‌پذیر است و دولت‌ها به منظور جلوگیری از آن، همواره برای تشخیص اسکناس‌های جعلی تلاش می‌کنند. اما نکته اصلی در بیت‌کوین، این است که تمام اعضای شبکه معاملات را تایید کرده و امکان تقلب در موجودی و تراکنش‌ها اصولاً وجود نداردامکان برگشت تراکنش‌ها وجود ندارد.
تورم در ارزهای دیجیتال به دلیل تعداد ثابت و کنترل ناپذیر دولت‌ها اندک است.کمیسیون‌های کمتر نسبت به روش‌های مالی سنتی.
تایید معاملات توسط اعضای شبکه انجام می‌شود که از توانمندی پردازشی کامپیوترهای خود برای این منظور بهره می‌برند. این افراد به نام ماینرها شناخته می‌شوند و به عنوان پاداش برای تایید معاملات و حفاظت از امنیت شبکه، مقداری بیت‌کوین (Bitcoin) دریافت می‌کنند. در واقعیت، تایید معاملات در بیت‌کوین به توافق عمومی اعضای شبکه نیاز دارد.

مزایای بیت کوین
همانطور که قبلا نیز گفته شد ارز دیجیتال بیت کوین (Bitcoin)دارای مزایای بسیار زیادی بوده که به واسطه آن ها به اولین و محبوب ترین رمز ارز موجود در بازار ارز دیجیتال در بین سرمایه گذاران تبدیل شده است . از جمله این مزایا می توان به موارد زیر که از جمله اصلی ترین و مهمترین آن ها هستند اشاره کرد :

امنیت :

از آنجایی که بیت کوین و سایر انواع ارز دیجیتال دیگر نیز از کد های بسیار سخت و پیچیده تشکیل شده اند لذا نفوذ به آن ها و امکان هک کردن این رمز ارز در حال حاضر غیر ممکن می باشد .

نقد شوندگی بالا

یکی از ویژگی های مهم و بسیار خوب بیت کوین در مقابل سایر ارز های دیجیتال موجود در بازار قدرت بالای نقد شوندگی آن می باشد به گونه ای که بدون توجه به شرایط بازار تقریبا دارندگان این رمز ارز در هر زمانی می توانند اقدام به خرید یا فروش آن کنند .

مالیات 

از آنجایی که ارز دیجیتال بیت کوین در حال حاضر مورد پذیرش بسیاری از دولت ها قرار نگرفته است لذا در حال حاضر قانون خاصی در رابطه با نحوه معاملات بر روی آن وضع نشده است ، همچنین در حال حاضر این رمز ارز مشمول مالیات نبوده و هیچ قانون مالیاتی برای آن وضع نشده است لذا سرمایه گذاری بر روی آن به ویژه برای معاملات با حجم بالا بسیار به صرفه می باشد .

حذف واسطه ها

یکی از مهم ترین اهداف ایجاد بیت کوین حذف واسطه ها در بین طرفین معامله و تاثیر ناپذیری سرمایه گذاری ها از عوامل خارجی و بیرونی بوده است لذا ارز دیجیتال بیت کوین با وصل کردن مستقیم خریداران به فروشندگان تمامی واسطه های موجود را از بین می برد .

ناشناس بودن هویت طرفین 

از آنجایی که تمامی سرمایه گذاران بیت کوین(Bitcoin) اعم از خریداران و فروشندگان آن دارای هویت ناشناس می باشند لذا معاملات این ارز دیجیتال از امنیت بالایی برخوردار است ، این ویژگی به ویژه برای کشور ما که متحمل تحریم های بین المللی می باشد بسیار کارآمد بوده و می تواند به عنوان روش پرداخت و انتقال ارز ها قرار بگیرد .

محدودیت عرضه 

از آنجایی که تعداد کوین های این ارز دیجیتال محدود به 21 میلیون واحد می باشد لذا بیت کوین (Bitcoin)هیچگاه تورم و کاهش ارزش را تجربه نخواهد کرد و در طول زمان قدرت رقابت آن با سایر ارز های دیجیتال موجود در بازار حفظ خواهد شد .

استفاده از شبکه بلاک چین 

از آنجایی که ارز دیجیتال بیت کوین در بستر شبکه بلاک چین فعالیت می کند و در آن برای ثبت شدن معاملات نیاز به تایید ماینر ها و سایر کاربران می باشد لذا امکان تقلب و انجام معاملات تکراری در آن وجود ندارد .

نرخ کارمزد پایین 
در مقایسه با سایر ارز های دیجیتال موجود در بازار هزینه کارمزد صرافی های ارز دیجیتال برای انجام معاملات بیت کوین مبلغ ناچیزی بوده و معمولا کمتر از 1 دلار می باشد .

کیف پول های متنوع 

با توجه به حجم معاملات بیت کوین(Bitcoin) و همچنین قدیمی بودن این رمز ارز تعداد بسیار زیادی کیف پول ارز دیجیتال وجود داشته و از این رو سرمایه گذاران قدرت انتخاب بالایی برای گزینش بهترین کیف پول بیت کوین مد نظر خود دارند .

معایب بیت کوین
علیرغم مزایای بسیار زیادی که در مورد بیت کوین گفته شد اما این ارز دیجیتال دارای معایبی نیز می باشد که تاثیر قابل توجهی بر نتیجه سرمایه گذاری فعالین بازار ارز دیجیتال داشته و این افراد باید در تصمیم گیری های خود به این موارد نیز توجه داشته باشند . از جمله مهمترین معایب بیت کوین عبارتند از :

برگشت ناپذیر بودن معاملات :

با توجه به اینکه هویت طرفین معاملات در بازار ارز دیجیتال نامشخص بوده و افراد به صورت ناشناس در این بازار فعالیت می کنند لذا در صورتی که در انجام معاملات و واریز ارز ها اشتباهی صورت گیرد دیگر امکان بازگشت آن وجود نخواهد داشت و یا بسیار دشوار خواهد بود .

سرعت انجام تراکنش ها 

یکی از معایب بزرگ ارز دیجیتال بیت کوین سرعت پایین تراکنش ها و زمان بر بودن آن می باشد به طوری که هر تراکنش آن حدود 10 دقیقه به طول می انجامد .

نوسانات قیمتی شدید 

از آنجایی که بازار ارز دیجیتال نوظهور می باشد. در نتیجه اخبار مختلف و همچنین عوامل بیرونی تاثیر قابل توجهی در روند تغییرات قیمتی ارز های دیجیتال موجود در این بازار به ویژه رمز ارز بیت کوین خواهد داشت که این شدت نوسانات از قدرت پیش بینی و تصمیم گیری درست سرمایه گذاران می کاهد .

خطر کاهش ارزش در آینده 

با توجه به سرعتی که در معرفی ارز های دیجیتال جدید به این بازار وجود دارد و تلاشی که در راستای برطرف کردن نواقص آن ها صورت می گیرد لذا این امکان وجود دارد که در آینده ارز دیجیتالی به بازار معرفی شود که از بیت کوین برتری باید و به این ترتیب این رمز ارز قدرت رقابت خود را از دست بدهد .

استفاده غیر قانونی از بیت کوین 

همانطورکه گفته شد هویت طرفین معاملات بیت کوین ناشناس بوده که در نتیجه سبب سوء استفاده کلاهبرداران برای پول شویی و انتقال پول از این طریق شده است .

چه کسی بیت کوین را کنترل می‌کند؟
در سیستم بیت‌کوین(Bitcoin)، هیچ فرد یا مرجع مرکزی قدرت ایجاد تغییر در ساختار را ندارد. توسعه‌دهندگان متعددی وقت و تلاش زیادی را برای بهبود نرم‌افزار‌های متن‌باز مرتبط با این ارز دیجیتال صرف می‌کنند، اما آن‌ها تنها می‌توانند نرم‌افزار را بهبود بخشند و نمی‌توانند تغییراتی در پروتکل بیت‌کوین (Bitcoin)ایجاد کنند. از آن جا که این شبکه توسط هیچ مرجع مرکزی نظارت نمی‌شود، هیچ فرد یا شرکتی نمی‌تواند به تنهایی قوانین یا تغییرات را به خواسته خودشان به شبکه تحمیل کنند.به منظور اعمال تغییرات گسترده در کل شبکه بیت‌کوین، باید بیش از ۵۰ درصد از کاربران این شبکه با نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز تغییرات را تایید و پذیرفته باشند. این امر نشان از اهمیت توافق جمعی و هماهنگی بین کاربران بیت‌کوین دارد و موجب ایجاد پایداری در این شبکه می‌شود.

استخراج بیت کوین یا ماینینگ

اگر بخواهیم به زبان ساده پاسخ این سؤال را بدهیم، باید گفت: استخراج بیت‌کوین یا همان ماینینگ بیت‌کوین(Bitcoin)، یک فعالیت داوطلبانه است که در آن افرادی داوطلب به نام «استخراج‌کننده» (ماینر)، قدرت پردازش دستگاه‌های استخراج خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند تا امنیت شبکه حفظ و تراکنش‌های بیت‌کوین تأیید شود.البته ماینرها این کار را محض رضای خدا انجام نمی‌دهند، بلکه برای آن پاداش می‌گیرند و این پاداش همان بیت‌کوین‌ است. به‌عبارت دیگر، زمانی که برای دوست خود بیت‌کوین ارسال می‌کنید، ماینرها در پشت قضیه با فعالیت خود به تأیید شدن تراکنش‌ شما کمک می‌کنند و شبکه به این کار آنها پاداش می‌دهد.

پس با ماینینگ، در واقع سه کار اصلی انجام می‌شود:

۱. تأیید تراکنش‌های بیت‌کوین

۲. حفظ امنیت شبکه‌ بیت‌کوین

۳. تولید واحدهای جدید بیت‌کوین(Bitcoin) به صورت غیرمتمرکز

شاید زمانی که اصطلاح «استخراج بیت‌کوین» را می‌شنوید، در ذهن خود سکه‌هایی را تجسم کنید که از دل زمین بیرون کشانده می‌شوند. اما بیت‌کوین که فیزیکی نیست. پس چرا آن را استخراج یا ماینینگ می‌نامیم؟چون استخراج بیت‌کوین از نظر فلسفی بی‌شباهت به استخراج طلا نیست. به این صورت که بیت‌کوین‌ها در طراحی کد و پروتکل بیت‌کوین (Bitcoin)وجود دارند (مثل طلا که در معادن وجود دارد) اما هنوز قابل دسترسی نیستند (مثل طلاهایی که هنوز از معادن بیرون کشیده نشده‌اند). بر اساس پروتکل یا همان قوانین بیت‌کوین(Bitcoin)، فقط تعداد ۲۱میلیون واحد از آن وجود خواهد داشت؛ مثل طلا که کمیاب و محدود است. می‌توان گفت نام علمی‌تر ماینینگ، اثبات کار (Proof Of Work) است. در واقع فرایند استخراج از الگوریتمی به نام اثبات کار سرچشمه گرفته است که فردی به نام آدام بک (Adam Back) اولین بار در سیستم ضد اسپم خود از آن استفاده کرد که هش‌کش (HashCash) نام داشت.در اوایل دهه ۱۹۹۰، حملات اسپم به سیستم‌های کامپیوتری رواج داشت. حملات اسپم به معنای ارسال پیام‌ها و درخواست‌های بیهوده به سیستم، برای کند کردن آن است. آدام بک برای جلوگیری از ارسال شدن پیام‌های بیهوده از طرف اسپمرها، در ابداع خود این الزام را ایجاد کرد که کاربران برای ارسال پیام باید با کامپیوتر خود یک سری محاسبات ریاضی انجام می‌دادند که نیازمند به مصرف پردازنده (CPU) بود. با این کار، اگر کسی می‌خواست پیام‌های هرزنامه به سیستم ارسال کند، مجبور می‌شد مقدار زیادی قدرت پردازش تهیه کند.در واقع اثبات کار به این معنی است که استخراج‌کنندگان بیت‌کوین(Bitcoin) یا ماینرها کاری انجام می‌دهند که به وسیله آن می‌توانند بلاک معتبر ایجاد و به بیت‌کوین‌ دست پیدا کنند. ماینرها با تولید بلاک‌هایی از تراکنش‌های معتبر و اتصال آنها به بلاک‌چین پاداش دریافت می‌کنند. با وجود به این فرآیند، برای حمله تأثیرگذار به شبکه بیت‌کوین و به دست گرفتن کنترل آن، افراد خرابکار باید بیش از ۵۰٪ از قدرت پردازش شبکه را از آن خود کنند که برای شبکه‌ای به بزرگی بیت‌کوین(Bitcoin)، هزینه بسیار بالایی دارد و انجام آن منطقی نیست.برای جمع بندی باید بدانیم. هر کاری پاداشی دارد. شما به عنوان یک ماینر با فعالیت در شبکه بیت‌کوین(Bitcoin)، تراکنش‌های شبکه را تأیید و امنیت آن را تأمین کرده و در قبال این کار، پاداش دریافت می‌کنید. برای اینکه امنیت بیت‌کوین به خوبی حفظ شود و نتوان به شبکه حمله کرد، ماینینگ طوری طراحی شده است که ماینرها برای کسب پاداش باید مسائل ریاضی را با استفاده از قدرت پردازش خود حل کنند. در این صورت اگر کسی بخواهد امنیت شبکه را به خطر بیندازد، باید قدرت پردازشی به اندازه بیش از نصف ماینرهای شبکه را در اختیار داشته باشد.

تعداد کل بیت کوین‌ها چقدر است؟

تعداد کل بیت کوین ها (Bitcoin)که قابلیت استخراج و افزوده شدن به شبکه را دارند، برابر با ۲۱,۰۰۰,۰۰۰ واحد است. در طراحی بیت کوین و در وایت‌پیپری که توسط ساتوشی ناکاموتو منتشر شد، تصمیم گرفته شد که تعداد کلی این ارز محدود به ۲۱ میلیون واحد باشد. بنابراین، در پایان، ۲۱ میلیون واحد از این ارز وجود داشته و تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۱۴۰ تمامی این مقدار استخراج شده و بعد از آن دیگر بیت کوین(Bitcoin) جدیدی تولید نخواهد شد.در اقتصاد، ارزش هر مفهومی بر مبنای کمیابی آن شکل می‌گیرد. بدون شک، وقتی که بیت کوین‌های تولیدی به پایان برسند، قیمت این ارز دیجیتال احتمالاً افزایش خواهد یافت. واضح است که تاکنون به دلایل مختلفی از جمله فراموشی رمز عبور، بیش از ۴ میلیون واحد از آن گم شده و در آینده نیز احتمال از دست دادن تعدادی دیگر وجود دارد.

چه چیزی قیمت بیت کوین را تعیین می کند؟
بیت کوین چگونه ارزش گذاری می شود؟
نیروهای بازار به نام عرضه و تقاضا بر قیمت بیت کوین تأثیر می گذارند. قیمت معمولاً با تعداد فروشندگان بیشتر کاهش می یابد یا برعکس. بیت کوین (BTC) یک سکه دیجیتال است که برخلاف ارزهای فیات مانند دلار، پوند، یورو و ین، توسط هیچ دولتی یا نهاد قانونی صادر نمی شود. برای ایجاد، ذخیره و انتقال بیت کوین، شبکه پراکنده ای از کاربران و پروتکل های رمزنگاری مورد نیاز است.سرمایه گذاران، معاملات تجاری خود را مستقیماً انجام می دهند، نه با استفاده از واسطه. شبکه همتا به همتا محدودیت های تجاری را حذف می کند و معاملات را ساده می کند. ساتوشی ناکاموتو برای اولین بار در سال 2008 اولین ارز دیجیتال جهان را پیشنهاد کرد که در ژانویه 2009 راه اندازی شد. تعداد کسب و کارهایی که بیت کوین را می پذیرند هر روز در حال افزایش است و به آن ارزش بازار واقعی می دهد. با این حال، این ارز مجازی به شدت به دلیل مسائل امنیتی و نوسانات با مشکل مواجه شده است. حتی در اوج محبوبیت، یافتن پاسخ های دقیق برای سؤالات رایج مانند آنچه ارزش بیت کوین را تعیین می کند، تعیین کننده قیمت بیت کوین و اینکه آیا بیت کوین(Bitcoin) ارزش ذاتی دارد یا خیر، چالش برانگیز بود؟همان پویایی بازار، یعنی عرضه و تقاضا، که بر قیمت سایر کالاها و خدمات تأثیر می گذارد، ارزش بیت کوین(Bitcoin) را نیز تعیین می کند. اگر تعداد خریداران بیشتر از فروشندگان باشد، احتمالاً قیمت ها افزایش می یابد یا بالعکس. علاوه بر این، ذکر این نکته ضروری است که قیمت بیت کوین توسط یک نهاد واحد تعیین نمی شود و نمی توان آن را در یک مکان واحد معامله کرد. هر بازار یا بورس بر اساس عرضه و تقاضا قیمت خود را تعیین می کند.

چه عواملی می تواند بر قیمت بیت کوین تاثیر بگذارد؟
عوامل مختلفی بر قیمت بیت کوین تأثیر می گذارد که شامل عرضه و تقاضای بیت کوین، رقابت با سایر ارزهای دیجیتال و اخبار، هزینه تولید و مقررات است.

عرضه و تقاضا
کسانی که سابقه مطالعات مرتبط با اقتصاد را دارند از قانون عرضه و تقاضا آگاه هستند. با این حال، اگر با این مفهوم آشنا نیستید، اجازه دهید به شما در درک آن کمک کنیم. طبق این قانون، نیروهای بازار عرضه و تقاضا برای تعیین قیمت بازار و مقدار یک کالای خاص با یکدیگر همکاری می کنند. به عنوان مثال، تقاضا برای یک کالای اقتصادی با افزایش قیمت کاهش می یابد و فروشندگان مقدار بیشتری از آن را تولید می کنند یا برعکس.رویدادی به نام نصف شدن بیت کوین(Bitcoin) بر قیمت بیت کوین تأثیر می گذارد، مانند وضعیتی که در آن عرضه بیت کوین کاهش می یابد در حالی که تقاضا برای بیت کوین افزایش می یابد. در نتیجه تقاضای بالا، قیمت بیتکوین به سمت بالا حرکت خواهد کرد.جدا از این موضوع، بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو با سقف 21 میلیون بیت کوین(Bitcoin) ایجاد شد. با این حال، ماینرها پس از رسیدن به این سقف، دیگر بیت کوین جدیدی را دریافت نخواهند کرد. نصف شدن هر چهار سال یکبار پاداش بلوک ممکن است بر قیمت بیت کوین(Bitcoin) در آن نقطه تأثیری نداشته باشد. چیزهایی که ارزش بیت کوین را تعیین می کنند، در عوض کاربردهای واقعی آن خواهند بود.

رقابت و اخبار
بیت کوین با رقابت آلتکوین هایی مانند اتریوم و میم کوین ها مانند دوج کوین روبرو است و تنوع سبد سهام را برای سرمایه گذاران جذاب می کند. هر گونه ارتقاء توسط ارزهای دیجیتال موجود ممکن است قیمت بیت کوین را در مقایسه با سناریوی کاملاً متفاوتی که در آن بیت کوین تنها ارز دیجیتال موجود بود کاهش دهد. به دلیل پوشش رسانه ای، ممکن است بخواهید ارزهای دیجیتال را با چشم انداز مثبت بخرید و دارایی هایی با آینده مبهم را نادیده بگیرید.

هزینه تولید
هزینه های تولید بیت کوین شامل هزینه های زیرساختی، هزینه های برق برای استخراج و سطح دشواری الگوریتم ریاضی (هزینه غیر مستقیم) است. سطوح مختلف دشواری در الگوریتم‌های بیت کوین(Bitcoin) می‌تواند سرعت تولید ارز را کاهش داده یا سرعت بخشد و بر عرضه بیت‌کوین(Bitcoin) تأثیر بگذارد که به نوبه خود بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد.

مقررات
مقررات ارزهای دیجیتال به طور مداوم در حال تغییر هستند، از کشورهایی مانند السالوادور که آن را به عنوان یک پول قانونی می پذیرند تا چین که تراکنش های ارز دیجیتال را به طور رسمی ممنوع می کند. در صورت وجود نگرانی در مورد تصمیم یک دولت خاص علیه ارزهای دیجیتال، قیمت بیت کوین(Bitcoin) ممکن است کاهش یابد. علاوه بر این، عدم قطعیت نظارتی باعث ایجاد ترس در بین سرمایه گذاران می شود و ارزش بیت کوین را بیش از پیش کاهش می دهد.

چرا قیمت بیت کوین اینقدر بی ثبات است؟
عدم اطمینان در مورد ارزش ذاتی بیت کوین و ارزش آتی بیت کوین، آن را به یک دارایی بسیار بی ثبات تبدیل می کند. از آنجایی که مقدار محدودی بیت کوین(Bitcoin) وجود دارد، هر روز مقدار کمتری بیت کوین جدید ایجاد می شود. برای حفظ قیمت ثابت، تقاضا باید با این نرخ تورم مطابقت داشته باشد. بازار بیت کوین در مقایسه با سایر صنایع بسیار کوچک است و پوشش رسانه ای به تنهایی می تواند قیمت آن را بالا یا پایین کند. به عنوان مثال، اخبار مربوط به تمایل تسلا به پذیرش بیت کوین، ارزش آن را به سمت بالا یا برعکس سوق می دهد و قیمت بیت کوین را بسیار پرنوسان می کند.

به طور مشابه، توییتی مبنی بر توقف بلاکچین بیت کوین، ارزش آن را کاهش می دهد و به دنبال آن حجم معاملات بیت کوین را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، با توجه به نوسانات بالا، آیا قیمت بیت کوین می تواند به صفر برسد؟ از نظر فنی امکان پذیر است. به عنوان مثال، قیمت بیت کوین با هیچ ارز فیات مانند دلار آمریکا یا هر دارایی واقعی دیگر مرتبط نیست و مستعد سقوط ارزش است. با این حال، دیده‌ایم که استیبل کوین‌های الگوریتمی مانند Terra USD نیز می‌توانند در بازار آشفتگی ایجاد کنند.

با این وجود، برای اینکه چنین رویداد فاجعه‌باری برای بیت کوین(Bitcoin) اتفاق بیفتد، بسیاری از پرچم‌های قرمز، مانند یک بازار گاوی گسترش‌یافته، از قبل ظاهر می‌شوند تا به سرمایه‌گذاران اجازه دهند از سرمایه‌های خود محافظت کنند. همچنین، تخریب معماری پیچیده بیت کوین آسان نیست. با این حال، مشکلات مقیاس پذیری آن ممکن است آینده آن را در معرض خطر قرار دهد. اما این بدان معنا نیست که قیمت بیت کوین به طور ناگهانی به صفر می رسد.

اگر قیمت بیت کوین به صفر برسد چه اتفاقی می افتد؟
اگر قیمت بیت کوین به صفر برسد، بر معامله‌گران، سرمایه‌گذاران نهادی، قیمت سایر ارزهای دیجیتال، شرکت‌های ارزهای دیجیتال و کل سیستم مالی تأثیر می‌گذارد. اکنون، با فرض اینکه قیمت بیت کوین به صفر کاهش یابد، بر قیمت سایر ارزهای دیجیتال تأثیر خواهد گذاشت. در نتیجه، بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌توانند بسته به نوع سرمایه‌گذاری خود، صرفاً (به طور کامل یا قابل ملاحظه) از زیان خود خارج شوند.سرمایه گذاران نهادی بزرگ ممکن است به ویژه در معرض خطر باشند زیرا بیشتر و بیشتر سرمایه گذاری های بزرگ تری برای تنوع بخشیدن به پرتفوی خود انجام داده اند. افرادی که اخیراً با قیمت‌های بالا یا در مشتقات ارزهای دیجیتال کرده‌اند، بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند.مشتریان ممکن است اعتماد خود را به سیستمی که به نظر می رسد در حال فروپاشی است، از دست بدهند و بر شرکت های ارزهای دیجیتال مانند کوین بیس، بایننس و غیره تأثیر بگذارد، که برای جریان تراکنش برای تولید درآمد و رشد سرمایه/سرمایه گذاری به مشتریان وابسته هستند. سرمایه گذاری در این شرکت ها نیز ممکن است به طور کامل متوقف شود یا به میزان قابل توجهی کاهش یابد. به‌علاوه، چنین شرکت‌هایی ممکن است دیگر نتوانند پرسنل لازم برای اداره و توسعه خود را استخدام، پرداخت یا جذب کنند.

انواع کیف پول بیت کوین
کیف پول بیت کوین از تنوع بالایی برخوردار است و انواع مختلف دارد. در ادامه انواع کیف پول‌های این ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

کیف پول سخت افزاری
ولت سخت افزاری بیت کوین نوع نسبتاً منحصربفردی از کیف پول بیت کوین است که کلیدهای خصوصی را در یک دستگاه فیزیکی امن ذخیره می‌کند. اعتقاد بر این است که این ولت، امن‌ترین راه برای ذخیره هر مقدار BTC است. این ولت‌ها در برابر ویروس‌های رایانه‌ای مصون هستند، زیرا به صورت مداوم به اینترنت متصل نیستند و در بیشتر موارد، نرم افزار آنها منبع باز است. محبوب‌ترین نمونه‌های ولت سخت افزاری بیت کوین شامل موارد زیر است:

ترزور (Trezor)
لجر (Ledger)
کیف پول نرم افزاری
کیف پول نرم افزاری یا ولت موبایل، یکی از پرکاربردترین ولت‌ها برای ذخیره BTC است. برای کاربرانی که به طور فعال از بیت کوین برای پرداخت کالا در فروشگاه‌ها یا انجام معاملات روزانه استفاده می‌کنند، Wallet موبایل یک ابزار ضروری است. این ابزار به عنوان یک اپلیکیشن در تلفن هوشمند کاربر اجرا می‌شود، کلیدهای خصوصی را ذخیره می‌کند و امکان ارسال، دریافت و ذخیره ارزهای دیجیتال را فراهم می‌دهد. برخی از ولت‌های موبایل به صورت اختصاصی برای بیت کوین طراحی شده‌اند؛ ولی بعضی دیگر عمومی‌تر هستند و از رمزارزهای زیادی پشتیبانی می‌کنند. در ادامه برخی از آنها را نام می‌بریم:

تراست ولت (Trust Wallet)
اتمیک ولت (Atomic Wallet)
الکتروم (Electrum) – کیف پول اختصاصی بیت کوین
بلوولت (BlueWallet) – کیف پول اختصاصی بیت کوین
اکسودوس (Exodus)
بیت کوین ولت (Bitcoin Wallet) – کیف پول اختصاصی بیت کوین
مای‌سلیوم (Mycelium) – کیف پول اختصاصی بیت کوین
واسابی (Wasabi) – کیف پول اختصاصی بیت کوین
کیف پول تحت وب
کیف پول‌های تحت وب (شکلی از Wallet گرم بیت کوین) کلیدهای خصوصی شما را روی یک سرور ذخیره می‌کنند که دائما آنلاین هستند و توسط شخص ثالث کنترل می‌شوند. مانند کیف پول‌های موبایل، ولت‌های تحت وب کاربران خود را قادر می‌سازند تا از هر دستگاه متصل به اینترنت به وجوه خود دسترسی داشته باشند. سازمان‌هایی که وب‌سایت کیف پول را اداره می‌کنند، می‌توانند به کلیدهای خصوصی شما دسترسی پیدا کنند؛ بنابراین کنترل کامل سرمایه شما را در دست دارند. معتبرترین نمونه موجود شامل مورد زیر است:

بلاکچین (Blockchain.com)
گواردا (Guarda.com)
کیف پول دسکتاپ
کیف پول‌های دسکتاپ، دانلود و بر روی رایانه کاربر نصب می‌شوند و کلیدهای خصوصی را روی هارد دیسک یا درایوهای SSD ذخیره می‌کنند. این ولت‌ها از کیف پول‌های تحت وب ایمن‌تر هستند، زیرا برای حفظ داده‌های خود به اشخاص ثالث متکی نیستند و سرقت دارایی از آنها سخت‌تر است. اما هنوز هم به اینترنت متصل هستند، که باعث می‌شود ذاتا امنیت کمی داشته باشند. با این حال، کیف پول‌های دسکتاپ یک راه حل عالی برای کسانی است که مقادیر کمی BTC را از طریق رایانه خود معامله می‌کنند. از نمونه‌های معتبر این نوع Wallet می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

الکتروم (Electrum) – کیف پول اختصاصی بیت کوین
اکسودوس (Exodus)
کیف پول کاغذی
کیف پول کاغذی یک سند فیزیکی است که حاوی یک آدرس عمومی برای دریافت BTC و یک کلید خصوصی برای ذخیره یا انتقال BTC است. کیف پول‌های کاغذی اغلب به شکل کدهای QR چاپ می‌شوند تا بتوان آنها را به سرعت اسکن کنرد و کلیدها را به Wallet دیگر اضافه کنید. مزیت اصلی Wallet کاغذی این است که کلیدها به صورت آفلاین ذخیره می‌شوند که باعث می‌شود در برابر حملات هک، بسیار انعطاف‌پذیر و ایمن‌تر باشد. در ضمن این کیف پول‌ها را می‌توان از سایت‌های مختلف مخصوص ساخت ولت کاغذی تهیه کرد.

کیف پول افزونه مرورگر
کیف پول‌های افزونه مرورگر به واسطه استفاده از مرورگر قابل دسترس هستند. این ولت‌ها بخاطر استفاده در مرورگر وب کامپیوتر، برای مواقعی که از کامپیوتر استفاده می‌کنید و قصد معامله یا انجام تراکنش را دارید، بهترین گزینه است. از نمونه‌های معتبر این نوع کیف پول‌ بیت کوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

متامسک (MetaMask)

اکسودوس (Exodus)

 

طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

خرید و فروش تتر ومعرفی صفر تا صد (USDT)

خرید ارزان تتر و فروش تتر به قیمت لحظه ای در صرافی…

۲۵ مهر ۱۴۰۳

راهنمای خرید تتر (USDT)از دنیای ارز

خرید تتر(USDT) از صرافی دنیای ارز خرید تتر (USDT)از دنیای ارز بسیار…

۲۵ مهر ۱۴۰۳

معرفی صفر تا صد آلت کوین Altcoin

آلت کوین چیست؟ آلت کوین به هر ارز دیجیتالی به غیر از…

۲۵ مهر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید